De war on talent is voorbij, want “het talent heeft gewonnen”. Niet voor niets dat op de HR-agenda het thema arbeidsmarktcommunicatie en employer branding hoog scoort. Ook nu blijft dit een belangrijk thema, zo blijkt uit jaarlijks trendonderzoek. Want om kandidaten te werven, moet je ze eerst verleiden.
Dat verleiden heeft alles te maken met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. ‘De meest belangrijke rol voor HR is om zorg te dragen dat er voldoende en toegerust menselijk kapitaal beschikbaar is aansluitend op de realisatie van de bedrijfsdoelen’, schrijven de onderzoekers fijntjes. Voor HR betekent dat vooruitkijken, plannen en tijdig actie ondernemen.
Problemen bij werving en selectie
Jaar op jaar neemt de krapte toe en dat gaat harder dan HR-professionals inschatten. Momenteel ervaart een vijfde van de bedrijven belemmeringen in het uitoefenen van de bedrijfsactiviteiten, door een tekort aan arbeidskrachten. Dit is van een paar procent in 2014 jaarlijks met ongeveer 5 procent toegenomen, tot 75 procent nu. Een tekort aan werknemers zet een bovengrens op productiviteit en een rem op groei.
Aandachtspunt is dat de verwachting van toenemende krapte achterloopt bij de werkelijkheid. Een jaar geleden dacht 63 procent van de HR-professionals problemen te krijgen met werving in 2022, maar dat is uitgekomen op 71 procent. Al drie jaar wordt dit volgens HR Trends onderschat.
De boodschap: de wervingsproblematiek voor 2023 zal 78% van de organisaties treffen, is de verwachting.
Werk aan de winkel
De trendvoorspelling van afgelopen jaar kan behulpzaam zijn bij het maken van plannen voor werving & selectie. Nemen we de top 3 van meest genoemde thema’s op de ranglijst, dan wordt gelijk duidelijk dat de meeste HR-professionals zich richten op het binnenhalen en behouden van medewerkers.Top 3 thema’s HR-Trends
- Versterken van Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding
- Opzetten/bijstellen van Strategische Personeelsplanning
- Opzetten/bijstellen van Duurzaam Inzetbaarheidsbeleid
Mocht je denken dat dit een open deur is: het thema arbeidsmarktcommunicatie komt van plaats 16 op de ranglijst. Personeelsplanning van plaats 8 van vorig jaar. Ook het thema duurzame inzetbaarheidsbeleid is gestegen.
Kort samengevat geeft deze ranking de belangrijkste doelen voor HR weer:
- Het verbeteren van het profiel van de organisatie op de arbeidsmarkt;
- Het inspelen op te verwachten mutaties in het personeelsbestand en de toekomstige organisatiebehoefte;
- Medewerkers zo lang mogelijk productief inzetten als het gaat om kennis, gezondheid en tevredenheid.
Employer branding
Nu werkgevers zich moeten kandideren voor hoogopgeleide, kritische professionals is de wereld van werving en selectie omgedraaid. Het is de werknemer die selecteert en daarom is een vacaturetekst als uithangbord voor een functie niet meer voldoende. Een eis als ‘minstens HBO-denkniveau’ is een nietszeggende dooddoener en voor een ‘dynamische werkomgeving’ komt een professional niet in beweging. Want: wat heeft de werkgever toekomstige werknemers nu werkelijk te bieden?De kunst van het verleiden.
Daar komt employer branding om de hoek. De kunst van het verleiden. Recruitment begint steeds meer op marketing te lijken: hoe kom je in contact met kandidaten ruim voordat zij zelfs een andere baan overwegen? Uitstraling, imago en merkbeleving van een organisatie spelen voor de werknemer een vergelijkbare rol als voor klanten bij het ontwikkelen van een merkvoorkeur. Via social media en online kennisplatformen kunnen werkgevers zichzelf profileren en laten zien waar ze voor staan, ruim voordat een vacaturetekst wordt verzonnen.Stijgende thema’s
Ook voor komend jaar zijn er meer thema’s die aandacht verdienen. Ze zijn op de ranking van de HR-Trends terug te vinden als snelle stijgers. Een voorbode dus, van toenemend belang. Twee stijgers vallen op: Innovatieve organisatieconcepten en de Employee Experience .
Denkend aan de professional die zelf de werkgever kiest, kan het organisatiemodel van de werkgever een selectiecriterium blijken. Is er ruimte voor projectmatig werken, met steeds wisselende uitdagingen en de mogelijkheid veel te leren? Voor veel talent is dit een eis. Doorgroeimogelijkheden, de mate van zelfstandigheid, opleidingsfaciliteiten, flexibele werktijden; voor bepaalde doelgroepen zijn deze criteria belangrijker dan het salaris.
Employee Experience
Het thema ‘employee experience’ stijgt nog harder in de ranking. Het trendrapport omschrijft Employee Experience als ‘de totale ervaring van een medewerker binnen een organisatie, van het eerste contact tot een eventueel vertrek’. De parallel met de ‘customer journey’ uit marketing is snel gelegd. De werknemer als klant behandelen is voor het binnenhalen en het daarna behouden van medewerkers het uitgangspunt.
Hoewel het hip jargon lijkt, de achterliggende gedachte is van wezenlijk belang bij een doelmatig beleid voor in-, door- en uitstroom. De ‘candidate journey’ is de eerste fase van de totale ‘employee experience, met ‘employer branding’ als vertrekpunt voor de HR-professional. Het klinkt als knielen voor je kandidaat. Maar omdat werknemers je belangrijkste kapitaal zijn kun je ze maar beter in de watten leggen.
Bron Intermediar